Azok számára, akik otthonosan mozognak Erdély zenei színterén Baricz Gergő neve az X-Faktor előtt is ismerősen csengett. Azonban az igazi hírnevet, a nagy áttörést az RTL Klub tehetségkutatója hozta meg a borzonti fiúnak.

Már a válogatásokon kiderült, hogy az a sokszor megnevezhetetlen plusz,
az a láthatatlan és tapinthatatlan valami, az ominózus X már akkor
Baricz Gergőben volt, amikor mindössze egy szál gitárral felfegyverkezve
elindult Kolozsvárról világot hódítani. A többi, ahogy mondani szokás
már történelem: Gergő egészen a harmadik helyig menetelt a műsorban, és
ma már egy hatalmas és lelkes rajongótábor várja új lemezét.
Természetesen nemcsak a rajongók, nemcsak a szakma, hanem a bulvársajtó
is csőre töltött fegyverekkel lesi minden mozdulatát, ám Gergő ezeket a
támadásokat is, akárcsak a műsor ideje alatt a személyét ért övön aluli ütéseket, méltósággal hárítja, mondván nem szeretné, ha magánélete érdekesebb lenne, mint a munkája.
Baricz Gergő tudatosan vigyáz arra, hogy a tiszavirág életű celebstátusz
ne rontsa meg énje tisztaságát, valamint arra, hogy ne úgy kerüljön a
lemezboltok polcaira, mint egy élettelen portéka.
Ennek megfelelően Gergő a tehetségkutatók kitaposott, biztonságos
ösvényéről letérve igyekszik erkölcsi értékrendjének megfelelő utat
vágni a zeneipar sűrű dzsungelében. Zeneszerzőként a saját dalok jelölte
útvonalat követve próbálja meg kikerülni a szórakoztatóipar buktatóit,
és olyant alkotni, amivel nem lovagolja meg az aktuális trendeket, és
amivel ha nem is tarolná rögtön a slágerlistákat, de egy hosszú és
eredményes karriert alapozna meg, amire évek múltán előadó, kiadó és
rajongó egyaránt büszkeséggel tekintene vissza. Ebben az embert próbáló
munkában Gergő nincs egyedül: segítségére vannak régi zenekarának
tagjai, de törekvéseit és elképzeléseit kiadója, a Sony Music is támogatja.
Erről és sok már egyébről beszélt az oldalunknak adott exkluzív interjúban Baricz Gergő.
Kezdjük az elején. Emlékszel a gitárral való első találkozásodra?
Lehet, hogy nem ez számít teljesen az elejének, de gitárral először
otthon találkoztam. Mindkét nővérem gitározott, legfőképpen ifjúsági
énekeket. Ők a nagymamámtól kaptak egy 12 húros gitárt, amit persze csak
hat húrral használtak. Később ezt a gitárt egy családi ismerős
összetörte, ezért már nem szól olyan jól, de a mai napig megvan.
Darabjait egy egyszerű pillanatragasztó tartja össze.
Mikorra tehető zenei karriered tudatos építésének alapköve?
Ez nézőpont kérdése. Kicsit olyan ez az egész, mintha sodrásban lettem
volna. Talán az első együttesem alapítását nevezhetjük alapkőnek.
Szüleid mennyire támogattak az elején a zenélésben?
Édesapám mindig nagyon szerette volna, hogy értsek a zenéhez. Szerintem a
mai napig vágya, hogy hegedüljek neki, én viszont nem nagyon szerettem
próbálgatni a hangokat és fojtogatni a hegedű nyakát. Talán egy nap
meglepem édesapámat, és hegedűszóval csalok mosolyt az arcára.
A gitár mellett más hangszeren is játszol?
Hát azt nem mondhatnám, hogy játszom rajtuk... De azért volt a kezemben már jópár hangszer.
Zeneszerzésben függsz a technológiától? Használsz korszerű kütyüket, vagy még mindig a gitár a megbízható társad?
A zeneszerzéshez elég egy gitár, viszont a rögzítéshez korszerű kütyük kellenek. Mert ugye a szó elszáll, a wav megmarad!
Kik a legfőbb inspirációid? Mi inspirál? Hogyan, milyen sorrendben születnek a dalaid? Szövegre zene, vagy fordítva?
Ebben elég nagy az összevisszaság, minden dal más. Inspirálnak a
hétköznapok, inspirálnak az emberek, de olyan is van, hogy egy dal talál
meg engem.
Számodra mi a fontosabb, a hír, vagy a hírnök, a szöveg vagy a zene?
Mind fontos! A hír a jó hírnöktől lesz hiteles, és egy jó szöveg jó
dallamal érvényesül a legjobban, de ez az egyensúly ritkán áll fenn, és
könnyen megbomlik.
Több olyan zenész van, aki tudatosan zárja el magát a kortárs zenéktől,
hogy ne lehessenek rá hatással. Egyáltalán lehet 2012-ben eredetit
alkotni, le lehet tenni az asztalra valami nagyon újat, amire semmilyen
hatást nem lehet ráfogni?
Igen is, nem is. Szerintem a technika, a korszerű hangszerek mindig
hozzájárultak az újabb és újabb stílusok születéséhez. Mindezek mellett
nem minden új vívmány válik értékké. Olyan ez, mintha hullámlovas lenne
az ember: várjuk, várjuk a hullámot, de nagy kérdés, hogy lesznek-e
tanúi annak, amikor végigsiklunk a csőben vagy éppen elbukunk.
Hallgatsz mai zenéket?
Igen, hallgatok. Ha gyorsan kellene valamit említenem az utóbbi időkből, akkor a The Subways-t emelném ki, de sokat hallgattam mostanában Lana Del Rey első albumát is, a Video Games nagy kedvencem a lemezről.
Ki a példaképed? Kik voltak rád meghatározó hatással? Milyen előadók és zeneszerzők formálták láthatatlan kezeikkel stílusod?
Manapság a legnagyobb példaképem talán Jeff Buckley, de persze
felsorakoztathatnék mellette még sok egykori példaképet, akik valamikor
ugyanekkora hatással voltak rám, vagy talán még mindig vannak.
Beszélhetünk egy viszonylag pályája elején levő művész esetén saját
stílusról? Mi az, amivel mást tud nyújtani Baricz Gergő a mai hazai
vagy, miért ne, nemzetközi zenei dömpingben? Hogyan írnád le, hogyan
jellemeznéd saját stílusodat?
Őszintén mondom, hogy még nem tudom. De minél több munkát fektetek bele,
talán annál jobban ki fog kristályosodni majd egy Gergő.
Kihívást jelent számodra, hogy egyre kevesebb ember vásárol, vagy ha
igen, hallgat meg egy albumot elejétől végig, vagy többször is?
Nem igazán. A világ változik, de ha valami jó dolgot csinál az ember, akkor arra igény is lesz valahol, valamikor.
Nagyon sok zenész lemezeit egységes alkotásként értelmezi, még akkor is,
ha nem egy koncepció köré íródik az anyag. A három és félperces,
rádióbarát dalok korszakában hogyan lehet egységeset alkotni, cél
egyáltalán ez, vagy a sláger a fontos, ami aztán a lokomotív szerepét
betöltve húzza-tolja a lemezt is felfele a slágerlistán?
Ha veterán lennék ebben a szakmában, akkor talán jobb, megalapozottabb
választ tudnék erre adni. Egyelőre csak elképzelések vezérelnek, és
amennyiben nem muszáj, nem szeretnék élni a mainstream vonal hálás
egyszerűségével. Írok dalokat, talán az első lemez még nem is lesz túl
harmonikus, de azért törekszem rá!
Ha te lennél a kiadód értékesítési vezetője, hogyan győznéd meg a hezitálókat, hogy vegyék meg a lemezedet?
„Hallgasd meg, éld át, fedezd fel, kend be magad vele, tedd ki a faladra, kóstolj bele!” Persze csak viccelek.
Nagyon sokan, kritikusok és zenészek is, főként olyanok, akik
hagyományos, demó-koncert-lemez útvonalon szereztek hírnevet,
megkérdőjelezik a tehetségkutatók létjogosultságát, sokan vannak viszont
olyanok, akik elismerik a műsorok meghatározó szerepét a mai zenei
világban. Hogyan lehet a hivatalból biztosított 15 perces hírnevet
átmenteni egy hosszas és eredményes karrierre? Van erre recept?
Úgy gondolom, hogy erre nincs bevált recept. A komoly munka, a jó irány megtalálása talán segít ebben.
Gondolom, még egyelőre hétpecsétes titok, de a kiadód és menedzsmented
milyen irányba szeretné továbbmozdítani a pályádat? És mik a Te terveid?
Celebet vagy művészt, formát vagy tartalmat kapnak rajongóid? Egy kész
"megcsinált" terméket, vagy egy hús-vér alkotó- és előadóművészt, akinek
az X-Faktor színpada nem a végső, hanem csak egy állomás volt?
Szerintem már most elég nyilvánvaló, hogy megpróbálok a szokásostól
eltérő úton járni, másképp csinálni a dolgokat. Hálás lehetek, hogy a
kiadóm részéről ebben maximálisan támogatnak.
Kikhez szólsz a dalaiddal? Milyen hangszereléssel, milyen hangzással
találkozunk majd lemezeden, kicsit "marketingesen", ki a célközönséget?
Erre a kérdésre szintén nehéz válaszolni, főleg „marketingesen”.
Őszintén szólva nehéz meghatározni a célközönséget: az X-Faktor által
nagyon sok ember megismerhetett, ha jobban belegondolok, szinte
lehetetlen lesz ennek a „nagyon sok embernek” zenét csinálni.
Az első dalok, a saját dalaim stúdiófelvételeit a napokban fogjuk
megkezdeni, nagyrészt azzal a csapattal, akikkel a Leonard Cohen-feldolgozás
kapcsán már együtt dolgoztunk. Szeretem az élő dobokat, a gitár
hangját, szeretem az analóg dolgokat, de persze szeretem használni a
fent említett „korszerű kütyüket” is, valahogy a régit és az újat
szeretném ötvözni majd a dalokban. Illetve pont a saját dalaim kapcsán
jó lesz majd kicsit visszanézni a múltba, azt szeretném, ha a
stúdiófelvételekben azért fel lehetne majd ismerni a régi, otthoni
cuccokon rögzített demók hangzását is.
Az interneten rajongóid hallhattak már eredeti, X-Faktor előtti érából
származó szerzeményeket is tőled, de a tévéműsorban kizárólag
feldolgozásokat adtál elő. Melyik lenne az a zenekar, vagy énekes,
akiktől szívesen visszahallanád egy saját dalod feldolgozását?
Ezen még nem nagyon gondolkodtam, egyelőre jó lenne saját magamtól visszahallani a dalaimat.
És ki lenne az, akivel szívesen együttműködnél lemezen vagy színpadon?
Talán az Intim Torna Illegál, vagy mondjuk Polgár Odett. Most a színpadon Geszti Péterrel lesz rá alkalom.
Nagyon örülünk a dal sikerének, próbálkozni is fogunk. De úgy érzem,
hogy jóval több hasonló megnyilvánulásra van szükség, hogy kellően
határozott lépéseket tehessünk ez irányba.
Az X-Faktor után társaiddal gyakorlatilag végigturnéztátok
Magyarországot, de jártatok már külföldön, így Erdélyben is, és
folyamatosan vannak egyéni fellépéseid is. Olyan előadóként, akinek első
lépésben a hangszer jelentette a zenét, és akinek nem idegen a zenekari
közeg sem, nem hiányolod a hangszereket és a zenésztársakat a
színpadról? Nem hiányzik az élő zene lüktetése?
Rettenetesen hiányzik, épp ezért dolgozunk azon, hogy amennyiben lehet,
zenekarral, élő zenével nyerjük el az közönség szeretetét.
Lesz Baricz Gergő band?
Már van! A dobost, Szilárdot és a basszusgitárost, Lacit már régóta
ismerem, volt is otthon közös zenekarunk, nagyon szerettünk együtt
játszani, valóságos kis családként működtünk, ezért egyértelmű volt,
hogy velük szeretnék játszani. A gitárost, Dávidot már Budapesten
ismertem meg, szóval nem régi az ismeretség, de ugyanúgy gondokodunk a
zenéről, így nem volt annyira nehéz összeszokni. Mostanában igyekszünk
minden nap próbálni, kezd összeállni a dolog.
Mit tudsz tanácsolni azoknak a fiataloknak akik szintén zenélésbe
fognának, de félnek, tartózkodnak valamitől, esetleg épp azon rágódnak,
hogy jelentkezzenek-e egy tehetségkutató válogatására?
Komolyan át kell gondolni a jelentkezést, de ez is egy jó módszer az
érvényesüléshez. De bárki bármilyen utat választ, előbb-utóbb találkozni
fog a nehézségekkel is.
X-Faktor nélkül is megismert volna a nagyközönség előbb-utóbb?
Nem tudom. Azért vannak olyanok, akik már az X-Faktor előtt is ismertek.
Mivel foglalkozol, ha éppen nem a zenélsz?
Általában akkor pihenem ki a zenélést. Vagy alszom.
Rajongóiddal hogyan tartod a kapcsolatot? Kizárólag közösségi oldalakon, vagy fontos a személyes kontaktus is.
Élőben sem játszom az elérhetetlent, de úgy tűnik, hogy a Facebook remek felület arra, hogy tartsam a kapcsolatot a rajongókkal.
Mennyire fontosak számodra az Ő visszajelzéseik?
Nagyon fontos, végülis tőlük függök.
A magam, és olvasóink nevében köszönöm a beszélgetést és sok sikert kívánok.
Én köszönöm a lehetőséget, hogy szólhattam a háromszéki zenebarátokhoz
és rajongóimhoz, remélem hamarosan ismét találkozunk, immár zenekarral.
Üdvözlök mindenkit!
Interjúnk után nem sokkal Baricz Gergő zenekari kísérettel is bemutatkozott a színpadon, amikor a beszélgetés során is említett Gringó Sztár turné
vendégeként Erdélyben koncertezett. Sajnos ez alkalommal nem sikerült
Sepsiszentgyörgyre is eljutni, viszont Gergő abbeli reményét fejezte ki,
hogy legközelebb a háromszéki közönségnek is bemutathatja zenekarát.
Erre sajnos a május 18. és 25. között sorra kerülő harmadik Székelyföldi Napok keretében sem kerül sor, ám a Gergő-fanatikusok nem kevesebb, mint hat Hargita megyei településen is megnézhetik kedvencüket.
A sikeres Geszti-turné után Gergő és zenekara stúdióba vonultak, hogy
felvegyenek néhány dalt a készülő bemutatkozó lemezhez, amit a rajongók
már egyre türelmetlenebbül várnak.
|